Geen pendelparking aan het station van Lot

GROEN is niet gekant tegen bijkomende parkeerplaatsen en goede fietsstallingen aan het station van Lot maar hekelt het buldozerprincipe van Minister Ben Weyts. GROEN vraagt de gemeente voldoende ambitie te tonen en de investeringen te spreiden over 3 stations in Beersel en betere fietsinfrastructuur naar en in die stations.

De Fractie GROEN stelt zich vragen bij de plannen van Minister Ben Weyts om een grote Park&Ride parking te realiseren nabij het station in Lot. GROEN is niet gekant tegen bijkomende parkeerplaatsen en goede fietsstallingen maar hekelt het buldozerprincipe van de Vlaamse overheid en in het bijzonder van Minister Ben Weyts. GROEN vreest dat snelheid van uitvoering belangrijker is dan de juiste ruimtelijke keuzes.

Minister Ben Weyts wil immers zo snel als mogelijk oplossingen om pendelaars van de R0 te houden in kader van de geplande werken aan de ring.

Hoewel de studie, opgemaakt in opdracht van de Vlaamse overheid 50 bijkomende parkeerplaatsen naar voor schuift, wil Minister Ben Weyts een pendelparking van 250 parkeerplaatsen realiseren in Lot. GROEN stelt voor een gespreide capaciteitsuitbreiding van het aantal parkeerplaatsen door te voeren zodat niet enkel Lot maar ook de stations van Beersel en Huizingen beter bediend worden en het aanzuigeffect in Lot wordt beperkt.

Het voorkeursscenario, dat in Lot naar voor geschoven wordt door de Vlaamse overheid, betreft de realisatie van een parking van +/- 10.000 m² verharde parkeeroppervlakte in een overstromingsgevoelig landbouwgebied langs het kanaal. Gezien de meeste pendelaars in Lot uit oostelijks richting komen (Beersel, Alsemberg) betekent dit onvermijdelijk extra doorgaand verkeer door Lot en een aanzuigeffect naar de parking vanuit gemeente Sint-Pieters-Leeuw, Halle,…. 

Groen vraagt daarom aan de gemeente voldoende ambitie aan de dag te leggen en de alternatieven goed te onderzoeken, de capaciteitsuitbreiding te spreiden over de 3 stations in Beersel, de fietsparking te realiseren zo kort als mogelijk bij de ingang van het station en ook te investeren in veilige fietsinfrastructuur naar het station met als prioriteit de Beerselstraat met op- en afrittencomplex naar R0.

Toen Groen tijdens de laatste gemeenteraad van Beersel vroeg naar het standpunt van het gemeentebestuur over dit dossier lachte NVA de groenfractie weg alsof de gemeente in deze materie geen zeggenschap heeft. In de feiten is de gemeente wel degelijk betrokken partij. Het gewest betaalt voor de infrastructuurwerken maar het is de gemeente de zal opdraaien voor de onteigeningen en de aankoop van de gronden.

Spreid het nieuws ...